Referentie 1
Ik ben vanaf mijn 19e gestart met het INPP programma, de Johanssen Sound Therapy en de sensorische integratie. In diezelfde tijd liep ik ook bij een psycholoog. Ik ben nu 25, mijn problemen zijn na INPP zeker niet als sneeuw voor de zon verdwenen, maar ik heb er geen seconde spijt van.
In het begin keek ik tegen het programma aan als ‘weer een nieuwe therapie’. Ik ben echter altijd door blijven gaan met het programma, omdat Corine bij mij de vinger op de zere plek wist te leggen. Zij kon me toendertijd uitleggen waarom ik bijvoorbeeld in het klaslokaal minder goed functioneerde. Prikkels kwamen bij mij verstoord binnen, maar daar was ik -of een psycholoog-nooit achter gekomen. De INPP aanpak is 180 graden anders dan die van de psychologie. INPP gaat over voorkomen in plaats van genezen en over helpen in plaats van behelpen.
Voordat ik met het programma begon had ik veel last van omgevingsgeluid. Ik was overgevoelig voor bepaalde geluidstonen en daardoor kwam ik in situaties met achtergrondgeluid minder goed mee. Omdat ik altijd zo gewend was om te horen, wist ik niet dat ik met dit probleem rondliep. Ook andere prikkels kwamen bij mij verstoord binnen, sommige te hard, sommige te zacht.
Corine heeft mij met haar INPP en Johanssen programma’s geholpen met het beter leren verwerken van prikkels, met een nadruk op de auditieve en visuele prikkels. Deze aanpak was voor mij
uniek; niet praten maar doen, trainen.
Ik heb ongeveer 8 tot 10 verschillende oefeningen gehad waarbij we een heel proces doorlopen hebben.
Ik heb leren aanvoelen welke oefeningen voor mij goedwerken en ik kan dus zelf bepalen wanneer ik dingen nodig heb. Of dat nou voor mijn oren, ogen, balans, of alertheid is.
Het moeilijkst aan de therapie volgen is het geduld dat je moet opbrengen om de oefeningen langzaam en regelmatig te doen. In het begin weet je nog niet wat je met je programma gaat opschieten,
maar je moet het een kans geven. Je traint je hersenen door dezelfde oefeningen iedere keer te herhalen. Geduld is een schone zaak. Toegegeven, het kost zeker veel energie om op deze manier met jezelf aan de slag te gaan. Je moet het zelf doen, maar je krijgt de handvaten van Corine. Ik weet van
mezelf dat als ik er veel tijd voor vrijmaak (iedere dag luisteren, iedere dag oefenen) dat dat zich
op den duur uitbetaalt. Als ik mijn oefeningen doe met een leeg hoofd, bijvoorbeeld aan het begin van
mijn dag, werkt het soms bijna mediterend.
Je functioneert beter en je wordt je veel bewuster van je lichaam. Als ik erop terug kijk ben ik niet heel veel veranderd, ik ben geen ander mens. Ik ben minder overgevoelig, ik ben me meer bewust waardoor bepaalde dingen zijn zoals ze zijn en ik heb handvaten gekregen om er mee om te gaan.
Referentie 2
Mijn zoon Geert was 9 jaar toen hij is gestart bij Corine. Geert heeft eigenlijk altijd een achterstand gehad in zijn ontwikkeling zonder dat daar een duidelijke reden voor was. Als baby/peuter heeft hij daarom ongeveer twee jaar fysiotherapie gehad. Op 6-7 jarige leeftijd is hij gestart met sensorische motorische therapie, omdat wij als ouders vonden dat hij achterliep in zijn ontwikkeling. Ook op school ging het moeizaam. Hij had evenwichtsproblemen, was niet duidelijk rechts- of linkshandig en had moeite met schrijven. In dezelfde periode is hij uitgebreid getest. Uit de test bleek dat hij een rijpingsachterstand had. Enige tijd zijn we nog doorgegaan met de therapie, maar Geert zijn situatie verbeterde niet echt.
Via de website van INPP ben ik bij Corine terecht gekomen. We hebben Geert laten testen door haar en zijn daarna gestart met een oefenprogramma en dit 1,5 jaar dagelijks uitgevoerd. Corine heeft met veel aandacht de ontwikkeling van Geert gevolgd en vervolgens oefeningen aangeboden, die op dat moment nodig waren of waar hij aan toe was. Ook gehoor- en oogtesten en bijbehorende luister- en kijkoefeningen zijn waardevolle aanvullingen geweest op lichaamsoefeningen.
Om de 6 weken werd Geert getest en kreeg hij nieuwe oefeningen. Sommige vond hij leuk, maar er waren ook oefeningen bij, die hij met tegenzin moest doen. De resultaten van deze “simpele” oefeningen waren verbluffend. Ik had nooit kunnen denken, dat deze bewegingsoefeningen zo’n positieve invloed zouden hebben op de ontwikkeling van ons kind.
Corine’s aanpak heeft bij onze zoon ervoor gezorgd dat hij nu met plezier beweegt, een veel betere motoriek en een goed evenwicht heeft. Ook op school gaat het goed met hem. De spelling- en taalproblemen van vroeger zijn verdwenen. We zijn blij dat we het programma bij Corine hebben kunnen volgen, omdat het onze zoon geweldig geholpen heeft.
Referentie 3
Begin 2011 hoorden we, na 2 jaar testen en onderzoeken doen, eindelijk wat er met onze jongste zoon, die op dat moment in groep 7 zat, “aan de hand” was. ADD, een auditieve verwerkingsstoornis en een taalachterstand van enkele jaren door het slechte horen werd vastgesteld. Het slechte horen is ontstaan als gevolg van vele oorontstekingen en een operatie dat littekenweefsel in het oor veroorzaakte.
Hij ging niet graag naar school, hoewel er niet echt duidelijke problemen waren. Zijn rapporten waren goed, maar toch zat hij niet lekker in zijn vel en was hij erg bang en onzeker. Ook leek hij erg onhandig, stootte vaak iets om en viel vaak zonder duidelijke oorzaak.
Voor de ADD kreeg hij pillen voorgeschreven en in de klas kreeg hij solo-apparatuur, waardoor hij de leerkracht beter kon verstaan. Aan de auditieve verwerkingsstoornis was niets te doen werd ons verteld. Dat zette ons aan om te googelen en zo kwamen we via via terecht bij Corine Huijben-Ravenek.
We gingen voor de Jias-therapie, maar omdat het gehoor van onze zoon op dat moment zeer slecht was konden we daar toen niet aan beginnen. Op basis van diverse testjes bleek dat onze zoon baat zou kunnen hebben van INPP-oefeningen. De veranderingen die we al snel zagen in het gedrag van onze zoon waren ongekend. Hij werd minder onhandig, viel minder vaak, knoeide niet meer met drinken, kan zich nu veel beter concentreren en is veel vrolijker. Na nog geen anderhalf jaar is onze zoon veranderd in een vrolijke jongen van 13 jaar, die enorm graag naar school gaat. Hij zit op het reguliere voortgezet onderwijs, haalt goede cijfers zonder dat hij er hard voor hoeft te werken, kan goed dingen onthouden en heeft veel vrienden.
Corine hebben we leren kennen als een zeer betrokken en warme vrouw, die zich tot het uiterste inzet voor het welzijn van je kind. Geen enkele moeite is voor haar teveel om het beste uit je kind naar boven te halen. De deskundige en zorgvuldige manier, waarop zij werkt kom je helaas in deze tijd op niet veel plaatsen meer tegen.
Toegegeven, de bewegingsoefeningen vergen veel van het kind EN de ouders. Maar de verbeteringen, die je al snel ziet, maken de moeite en de kosten dubbel en dwars waard en betalen zich uiteindelijk zeker terug in het welzijn van je kind.
Wij zijn ook met de Jias-therapie begonnen en ook daar hebben we al enige verbetering gewonnen. Helaas werken de oren van onze zoon niet echt goed mee en zorgen medische problemen voor enige vertraging, maar het resultaat dat we al hebben bereikt geeft ons zeker moed om door te gaan.
Referentie 4
Graag wil ik een stukje schrijven over mijn bevindingen van de INPP therapie van mevr. C.Huijben-Ravenek. Mijn zoon is de therapie begonnen in september 2009 en ik kwam in contact met haar via school.
Mijn zoon had een behoorlijke achterstand in lezen en spelling. In groep 3 is hij dan ook blijven zitten en dat heeft hem goed gedaan. Toch bleef hij achter in het lezen en later ook met de tafels.
Na verschillende testen bleek dat mijn zoon zijn babyreflexen niet was verloren in zijn ontwikkeling. Mijn zoon heeft bijna elke avond oefeningen gedaan, die weer beginnen met de basis, zoals hand-oog coördinatie. Ruim anderhalf jaar later is hij klaar met de therapie. Het gaat goed met mijn zoon. Hij zit goed in z’n vel en is veel zelfverzekerder geworden. Hij leest op AVI 7 niveau, net onder het gemiddelde.
Hij heeft veel oefeningen moeten doen en daar had hij niet altijd zin in, maar het heeft hem wel gebracht waar hij nu staat. We zijn heel tevreden.